Digital ulighed: Hvordan kommer vi den til livs?
Som del af Folkemødet 2021 stiller Center for Digital Velfærd fokus på digital ulighed og spørger, hvordan digitaliseringen kan blive bedre for alle.
De senere års danske digitaliseringsstrategier har fokuseret på at effektivisere borgerens møde med velfærdsstaten gennem selvbetjeningsløsninger på stort set alle områder: Sociale ydelser, offentlige skoler og sundhedspleje. I den sammenhæng kan det lyde som en overvældende succes, at ca. 90 procent af danskerne er ’digitale’, mens det ’kun’ er ca. 10 procent, der er fritaget for at kommunikere med det offentlige via digitale platforme.
Denne debat fokuserer på den store masse, de 90 procent, og spørger hvad det flotte tal gemmer. For hvad kræver det egentlig at være selv-betjent?
Forskningen viser, at mange er udfordrede i at tilgå digitale velfærdsløsninger. Årsagerne er mange og varierede. Nogle kræver omfattende kommunikativ hjælp fra andre mennesker, andre har ikke adgang til opdateret teknologi. Vi er i særlig grad interesserede i de uformelle velfærdsarbejdere, der muliggør digitaliseringen. Hvem er de, og hvordan kan det være, at de pålægges ansvar af statens digitalisering?
Center for Digital Velfærd (ITU) inviterer til en snak om digital ulighed anno 2021, og hvordan den bliver bedre for alle, uanset digitale evner.
Panelister
Rikke Zeberg, branchedirektør i DI Digital
Jesper Holten, Dansk Blindesamfund
Eva Flyvholm, MF for Enhedslisten
Karen Melchior, MEP for Radikale Venstre
Søren Skaarup, postdoc på IT-Universitetet i København
Moderator: Anders Kjærulff.
Arrangementet er en del af Folkemødet 2021 og vil blive livestreamet her.
Read more